Ät som vanligt under fem dagar och fasta under de resterande två för att minska i vikt, minska ditt kroppsfett och sänk ett högt kolesterolvärde, kan detta verkligen fungera? Kan det verkligen vara så enkelt? 5:2 dieten går ut på att på att man under största delen av veckan äter som man brukar och sedan tar två dagar där man fastar helt eller äter maximalt 500 kalorier. Förespråkarna av kuren hävdar att den ger en hastig viktminskning och att man dessutom äter i enlighet med vad vår kropp är konstruerad för och därför får en mängd hälsofrämjande effekter. Förutom att hålla vikten sägs den här dieten minska risken för att utveckla cancer, demens och diabetes.

Hur äter man enligt 5:2 dieten?

Under två dagar i veckan ska man äta väldigt lite. För kvinnor gäller max 500 kcal och för män 600 kcal. Under de resterande fem dagarna äter man som vanligt. Denna kombination ger då en snabbare viktminskning än att banta på traditionellt sätt. Viktnedgången kommer sig av att man intar färre kalorier totalt sett och får en effektivare fettförbränning av att låta kroppen gå fastande. Det är viktigt att komma ihåg att få i sig ordentligt med protein som hjälper till att bygga muskler och ger en bra mättnadskänsla.

Vanliga dagar

Det finns lite olika skolor för vad som gäller under de dagar som man ska äta normalt. De flesta experter verkar vara ense om att man inte ska överskrida 2500 kalorier under en dag vilket ger utrymme för en helt vanlig, sund kost med tre balanserade mål och några nyttiga snacks. Oavsett intagna kalorier kommer man med 5:2 upplägget ändå minska mängden intagen energi med en viktminskning som resultat.

Fastedagar

Under två av veckans sju dagar begränsar man sitt intag av kalorier till maximalt 500 eller så låter man kroppen gå på en komplett fasta och dricker bara vatten och te. De här två dagarna får inte lov att vara precis efter varandra. Fördelarna med periodisk fasta är ökad fettförbränning utan att muskelvävnad bryts ner och minskade halter av insulin.

Några viktiga hållpunkter

  • Den här metoden är inte lämplig för alla. Har man diabetes, är gravid, ammar eller idrottar på elitnivå så ska man inte ägna sig åt periodiska fastor.
  • Under dagarna som man fastar delar man upp sitt intag av mat på två små måltider eller så äter man en lätt frukost och resten av sina kalorier till middag.
  • Försök att i möjligaste mån undvika socker och andra tomma kalorier även under de vanliga dagarna. Ät rikligt med frukt och grönt och välj fettsnåla mejerivaror.
  • En halvtimmes lätt till måttlig motion förutom under fastedagar snabbar på viktnedgången om det är huvudsyftet med att följa dieten.

Eftersom det inte finns något som är förbjudet eller som ska undvikas helt och hållet så har man friheten att äta precis vad man vill. 5:2 dieten är därför lämplig för den som vill ha en långsiktig förändring av sin livsstil och skapa nya hälsosamma vanor.