Aminosyror är de byggstenar som behövs för att bilda proteiner, enzymer, hormoner och andra ämnen som är nödvändiga för att kroppens alla processer och funktioner ska fungera. Utan dessa syror kan man vare sig bygga muskler, hålla igång blodcirkulationen eller funktionen hos kroppens alla organ. Det finns ett tjugotal aminosyror som hjälper till att bilda muskler och eftersom kroppen inte kan lagra dessa så måste man ständigt se till att få de i sig genom kosten.

Essentiella aminosyror

Bland det tjugotal aminosyror som kroppen behöver finns det åtta som kallas för essentiella. (För barn är det tio) Det rör sig om det syror som vi inte kan tillverka själva. Dem är helt livsavgörande och behövs både i sin egen ursprungliga form men även som byggstenar för andra ämnen. De essentiella aminosyrorna är Tryptofan, Isoleucin, Metionin, Fenylalanin, Leucin, Valin, Lysin och Treonin. För barn räknas även Histidin och Arginin som essentiella. Eftersom de essentiella aminosyrorna är byggstenar för de övriga så innebär det att brist på någon av de essentiella syrorna även kommer att ge en brist på andra syror. Läs mer om de olika aminosyrorna på Aminosyror.com

Effekter vid styrketräning

När man tränar är det helt avgörande att man får i sig tillräckliga mängder av alla de olika proteinbildande syrorna för att kunna bygga upp och behålla muskler. De olika syrorna har alla individuella egenskaper som på olika sätt förbättrar effekten av träning. Valin och Leucin ökar till exempel uthålligheten så att man kan träna längre och orka hålla rätt form för att få maximal effekt av sina övningar. Treonin gör det möjligt att på bästa möjliga sätt tillgodogöra sig proteinet från kosten. Isoleucin reglerar blodsockernivåerna och skyddar musklerna från nedbrytning. Detta är bara några exempel på hur aminosyror påverkar resultatet vid styrketräning. För att utveckla och bevara muskelvävnad och se optimala resultat behöver man få i sig en kombination av alla de olika aminosyrorna. Effekterna och fördelarna är tvådelade. Rent fysiskt får man en förbättrad muskeluppbyggnad och mer energi så att man kan träna längre eller orka lyfta tyngre. Mentalt får man en ökad förmåga att fokusera och håller sig pigg längre vilket också gör att man kommer att träna mera effektivt.

Vad ska man äta?

Eftersom man inte kan tillverka dessa ämnen måste man se till att få i sig dem genom kosten. Utgångspunkten är en varierad kost som är rik på proteiner. Kött, ägg, fisk, mjölkprodukter och baljväxter är alla exempel på livsmedel som ger mycket protein. Hur mycket protein man behöver varierar från person till person men om man är fysiskt aktiv är det viktigt att äta varierat och många som ägnar sig åt styrketräning väljer även komplettera med ett tillskott för att få bättre och snabbare resultat av sin träning. Man ska komma ihåg att proteinet är viktigt inte bara för att bygga muskler men all typ av träning sliter på kroppen och aminosyrorna skyddar vävnaderna från skador och förslitningar. Dessutom har de en fettförbrännande effekt i allmänhet och alldeles särskilt i kombination med träning.