När folk från samhällets alla hörn talar om ett litet frö så kan man ju undra varför. Hur kan det komma sig att ett litet frö från Sydamerika anses vara så hälsosamt att folk väljer att äta det dagligen? Det är ju inte så att chiafrön har god smak heller, de har i stort sett ingen smak alls. Svaret på frågan ligger i alla fantastiska näringsämnen som finns i chiafröt. Varje 100 gram chia ger 31 gram fett och av detta fett så är två tredjedelar linolensyra som är vegetabilisk Omega-3. Det räcker med en till två teskedar om dagen för att få i sig kroppens behov av Omega-3, och det här är något som kan leda till bättre hormonell balans samt verka antiinflammatoriskt. Vi talar alltså om ett superfrö som har så många positiva egenskaper att det inte går att missa hur bra det är.

Dra nytta av chiafrön

Det är enkelt att få tag i chia online. Man kan köpa chiafrön EKO från Svensk Hälsokost för att säkra sig om att få fräscha frön som har alla de fördelar som man är ute efter. Om vi återgår till exemplet med 100 gram chia så ger detta även protein och det omkring 20 gram där man får 18 av de 20 aminosyrorna. Det handlar förstås om ett vegetabiliskt protein men även detta har den fördelen att vi får hjälp med att bygga och underhålla muskler då vi får det i oss. Andra viktiga ingredienser i chia är kolhydrater, fiber, magnesium, zink och kalium.

Den som tränar eller har en aktiv livsstil kan få stor hjälp av dessa frön som ger bättre uthållighet. Genom att lägga till chiafrön till sin kost så kan man alltså få mer ork i vardagen samtidigt som man kan se andra fördelar som en bättre mage tack vare fibrerna.

Hur ska man äta chia?

Det är verkligen inte komplicerat att äta chiafröna men tänk på att det gäller att tugga sönder fröna för att man ska få i sig alla näringsämnen. Man kan förstås svälja dessa frön som de är och se en nytta av den geléaktiga konsistens som de får då de blandas med våta ingredienser. En del väljer att krydda sallader med frön medan andra lagar pudding med vanlig mjölk eller med vegetabiliska alternativ som mandelmjölk och havremjölk. Pudding är jättelätt att göra då man bara blandar ihop ingredienserna och ställer blandningen i kylen över natten.

Det är helt upp till en själv hur man äter sina chiafrön och kanske är det just därför som de har blivit så populära hos så många. Oavsett om man kör på LCHF, Viktväktarna eller bygger muskler så är chia en fantastisk källa för energi och välmående. Man behöver inte använda sig av mycket för att se effekt, och det att fröna faktiskt inte har en markant smak gör att man själv kan välja vad man ska äta dem med för att få en smakfull upplevelse.