Genom att lägga in en eller två dagar i veckan av fasta kan man enligt skaparen av kostmodellen Eat Stop Eat gå ner i vikt och få många andra hälsofördelar. Brad Pilon från Kanada har sammanställt en mängd forskning om ämnesomsättning och kroppens förmåga att bevara energi, och med hjälp av detta så har han utvecklat en metod som är anpassad efter hur kroppen är byggd och fungerar. Precis som namnet antyder äter man som vanligt för att sedan göra ett uppehåll då man inte intar några kalorier alls under 24 timmar. Sedan följer ett antal dagar då man äter normalt för att återigen lägga in en fastedag.

Varför är det hälsosamt att inte äta?

När kroppen under en kortare period inte får i sig någon näring alls så ökar ämnesomsättningen. En kontrollerad fasta påverkar kroppen positivt på olika plan. Förutom den ökade energin får man en viktnedgång och en bättre balans av hormoner. Våra tillväxthormoner reparerar och stärker cellerna och vid fasta ökas utsöndringen av dessa välgörande ämnen. Viktnedgången kommer sig av att det nästan är omöjligt att kompensera för det underskott av kalorier som man skapat genom att inte äta. För att få ut fastans alla hälsoeffekter är det naturligtvis också nödvändigt att man är noga med att fylla på med näring när fastan är över. Det skräckinjagande ”svält-läget” som man så ofta hör om inom traditionell bantning innebär att kroppen håller fast vid den energin som finns. Då får man ingen viktminskning trots att man inte tillåter sig själv så mycket som ett salladsblad. Detta är dock något som inträffar först efter flera veckors intensiv kaloribrist och har inget att göra med kortare periodiska fastor.

Hur metoden fungerar

Istället för att ha perioder under dagen när det är tillåtet att äta varvat med perioder då man låter bli så har man med Eat Stop Eat helt enkelt fem eller sex dagar i veckan då man äter precis som vanligt som byts mot en eller två dagar då man inte äter någonting alls. Det är endast tillåtet att dricka under de dagar som man fastar men bara drycker utan kalorier. Te, vatten, kaffe och lightdrycker är det enda som står på menyn. Man ska absolut inte fasta två dagar i rad. Det är det snabbaste sättet att förstöra de goda effekterna man har fått på immunförsvaret, kroppens hormoner, och i längden även viktminskningen.

Tips för att lyckas

  • Det fungerar utmärkt att kombinera den här metoden med träning men man bör inte lägga in träning under dagar av fasta
  • Starta och bryt fastan vid samma tidpunkt varje gång. Det rekommenderas att man börjar sin fasta efter den sista måltiden för dagen. Då kan man gå och lägga sig mätt och belåten och det underlättar för nästkommande dag.
  • Tänk på att dricka mycket under faste-perioden.
  • Välj en hög andel proteinrika livsmedel. Det är viktigt att en stor del av ens energi kommer från dessa betydelsefulla byggstenar.