För den som vill leva sunt men som fortfarande vill äta gott så gäller det att finna goda alternativ till kola, choklad och annat snask. Något som är fullständigt naturligt och riktigt nyttigt är mullbär som namnet till trots är en frukt som växer på träd. Den här frukten är mycket god och den kan användas på många olika sätt. Enklast är att äta mullbären precis som de är eller att strö torkade bär över gröt eller filmjölk.

Vad är mullbär bra för?

Förutom att mullbären är goda så är de också bra för många olika saker. Man menar att de här frukterna skulle kunna ha positiv influens på saker som:

  • Ditt hår
  • Din lever
  • Dina ögon
  • Ditt blodsocker
  • Ditt humör

Listan kan göras längre och forskare ser fortfarande närmre på hur mullbäret kan påverka vår hälsa. Men tanken om att slippa saker som grått hår och problem med njurar och levern är förstås något som kan få en att vilja testa att äta mullbären regelbundet.

Ett vackert bär

Mullbäret är vackert att se på och de flesta tänker nog på den svarta samlingen av rundlar som påminner en hel del om hallonet då de hör namnet. Men det finns faktiskt andra färger såsom vitt, rött och rosa. Idag så växer mullbärsträden på många håll i världen men historiskt sett så har det varit mycket viktigt i Asien på grund av att silkesproduktionen vars silkesmaskar är beroende av mullbärsblad som föda.

Så nyttigt

I mullbären så får man en massa nyttiga ämnen. De har vitaminer C och K samt kalcium och järn och de bjuder till och med på protein. Dessutom så får man gott om antioxidanter i form av flavonider och resveratrol som är väldigt viktiga för kroppens hälsa och som kan påverka blodsockernivån på ett positivt sätt.

Äta mullbären

Det finns som sagt olika sätt att äta de här bären, eller frukterna, på. Man kan njuta av den goda, söta och lite nötaktiga smaken precis som den är, men det är också gott med smoothies som bygger på mullbär som en av huvudingredienserna. Torkade bär kan man blanda i muslin och precis som man kan använda sig av granatäpplen och gojibär som ingrediens i salladen så kan man strö över det gröna med mullbären som ger en söt ton som piggar upp.

Källor:
Mullbär.com – En mer  utförlig beskrivning av vad mullbär är och vad de innehåller
Referenser:
Effect of mulberry leaf extract with enriched 1‐deoxynojirimycin content on postprandial glycemic control in subjects with impaired glucose metabolism