Under de senaste åren märks en tydlig trend – allt fler väljer att äta vegetariskt. Köttkonsumtionen är fortfarande hög i dag och det påverkar både miljön och vår kropp. En del väljer att enbart hålla sig till en kost som är vegetarisk medan andra äter vegetariskt ett par gånger i veckan. I dag finns det faktiskt lite olika sätt att vara vegetarian. Tidigare har många fnyst åt att välja grönt före kött med hänvisning till tråkiga recept. Men i dag finns det gott om olika vegetariska recept att inspireras av på nätet med något för alla smaker. Känner du att fantasin tryter och att du inte har tid att leta nya recept? Passa på att prova en vegetarisk matkasse! På så sätt får du hem alla råvaror du behöver tillsammans med läckra recept och plötsligt blir det både enkelt och smidigt att vara vegetarian. Och kanske blir du mer nyfiken med tiden och utforskar nya maträtter på egen hand så småningom.

Vilken sorts vegetarian är du?

  • Flexitarian: Ett begrepp som har dykt upp de senaste åren är ”flexitarian”. Om du inte har ätit vegetariskt alls tidigare men känner att det är ett steg du skulle vilja ta kan det här vara ett bra alternativ. Då äter du fortfarande kött och fisk – dock inte varje dag i veckan. Du har med andra ord minst en köttfri dag i veckan då du lagar vegetariskt. Sedan går det att trappa upp allt eftersom om du vill det. I slutändan kanske du övergår helt till att skippa kött. Numera finns det även matkassar utvecklade för just flexitarianer.
  • Pescovegetarian: Du som har läst spanska vet förmodligen att ”pesco” betyder fisk och då är det inte så svårt att lista ut att en pescovegetarian varken äter kött eller fågel. Däremot äter du fortfarande både fisk och skaldjur.
  • Vegetarian: En vegetarian äter kort och gott inga råvaror som kommer från djurriket. Det gäller varken kött, fisk, skaldjur eller fågel. Däremot väljer många att fortfarande äta ägg och mejeriprodukter som vegetarian. Faktum är att vegetarianer som inte äter kött och fisk men fortfarande äter ägg och mejeriprodukter kallas för lakto-ovo-vegetarian.
  • Vegan: Veganer äter inte några animaliska produkter överhuvudtaget. Många använder inte heller animaliska produkter så som exempelvis skor och kläder i skinn. Det innebär också att du som vegan inte äter varken smör eller ägg. Tidigare har det varit svårare att hitta alternativ vid bland annat bakning som vegan men numera dyker det upp allt fler produkter och livsmedel anpassade för vegansk kost.

Hälsosamma effekter med vegetarisk kost

vegetarisk matVisserligen finns det vissa vitaminer som i synnerhet veganer behöver addera till kosten så som vitamin B12. Men i övrigt finns det flera positiva hälsoeffekter med att välja vegetarisk framför kött. Flera olika undersökningar som har gjorts under de senaste åren visar på att vår hälsa har mycket att vinna om vi äter vegetariskt.

  • Mindre risk för diabetes typ 2: Det har visat sig att personer som lever som veganer minskar risken att drabbas av diabetes typ 2. Högst risk att drabbas har personer som äter kött. En av förklaringarna till detta och den ökade insulinkänsligheten sägs vara att veganer äter så pass mycket grönsaker och fullkornsprodukter. Dessutom väljer vegetarianer och veganer ofta bort olika halvfabrikat vilket också innebär att näringsinnehållet är bättre.
  • Högre fiberinnehåll: Vegetarisk mat som består av mycket frukt, grönsaker, gryn och baljväxter innebär också att du får i dig rejält med viktiga fibrer. Det rekommenderade fiberintaget per dag ligger på cirka 25 till 35 gram och det kam jämföras med en vegetarian som får i sig mellan 60 och 80 gram fiber.
  • Blodtryck och kolesterol minskar: I dag finns det flera olika studier och undersökningar kring vår kost och sambandet med olika hjärt- och kärlsjukdomar. Det har visat sig att de som håller sig till en vegetarisk kost också minskar halterna av kolesterol och minskar blodtrycket. Därmed minskar risken att drabbas av bland annat en hjärtinfarkt.
  • Kroppsfettet minskar: En annan hälsosam fördel med en vegansk eller vegetarisk kost är att du ofta minskar ditt BMI. Givetvis kan vegetarianer och veganer också äta onyttigt men i regel har det visat sig att veganer har en mindre andel kroppsfett än köttätare. Så kallade vegetabilier innehåller oftast färre kalorier än animalier vilket leder till minskad kroppsvikt.