Den som har tränat ett tag kanske upplever att resultaten inte är som de borde vara. Trots att man pumpar på gymmet flera dagar i veckan så syns det ingen skillnad och det är svårt att nå en högre nivå. I det här läget så kan en bra gainer verkligen rekommenderas. Det finns många fördelar med gainers och bland dessa så finner vi saker som:

  • Bättre muskelbygge
  • Bättre återhämtning
  • Skydd av existerande muskler
  • Effektivare viktuppgång

Det är framförallt den som fokuserar på att bygga muskler som ska använda sig av den här typen av kosttillskott men man kan även se att tillskotten fungerar fint för att få ordning på vikten och det särskilt när det är svårt att få i sig mer energi via vanliga måltider. Du bör välja rätt typ av gainer-produkt och här kan du läsa mer om den bästa gainern för dig.

Äta direkt efter träning, en myt?!

Om du alltid skyndar dig efter träningen för att hinna få i dig ett bra kosttillskott så ska du veta att det faktiskt inte är någon brådska. Förutsatt att du har ätit något samma dag så kommer din kropp att klara av att bygga nya muskler även om du inte genast får i dig nyttiga proteiner. Det är enbart de som tränar flera gånger per dag som verkligen behöver skynda på med intaget av protein efter ett pass, tänk elitidrottsmän och de som hänger på gymmet dagen lång. Det här är bra att veta för det finns verkligen ingen anledning att stressa. Finn en bra gainerprodukt och använd den på ett smart sätt som är långsiktigt och i enlighet med den träning som du sysslar med.

Varför använda sig av gainer?

Om det nu är så att det enbart är elitidrottsmän som behöver använda sig av gainers mellan pass så kan man ju undra varför en vanlig idrottare ens ska fundera på dessa kosttillskott. Här är det viktigt att förstå vad gainers-preparaten egentligen gör för din kropp. Tanken är först och främst att din proteinsyntes ska stimuleras på ett bra sätt. Det är nämligen proteinsyntesen som ser till att nya muskler byggs och det är därför som det är så populärt med pulvren som ger proteinerna som ger aminosyrorna som hjälper till med detta. Äter du normalt så ska du få i dig dessa ämnen via kosten men det är klart att den som tränar intensivt kan få ett ökat behov som inte går att tillfredsställa enbart med fisk, ägg och kött, och då kan bra BCAA preparat vara det som gör att musklerna mår bra.

Protein och kolhydrater

Gainers består alltså av snabba kolhydrater och proteiner och syftet är att man ska stimulera muskelmassa samt sörja för att den inte bryts ned. Nu kan man ju undra varför man kombinerar proteiner och kolhydrater och här är det viktigt att förstå att det inte handlar om själva kombinationen utan om de olika beståndsdelarna och vad de gör för kroppen. För att bygga muskelmassa så är det de grenade aminosyrorna som du vill åt och dessa får du via pulver som har förteckningen BCAA. Vassleproteinet är också rikt på BCAA så det är också något som du kan hålla utkik efter då du är ute efter det bästa kosttillskottet att ta innan och efter träning.

När man tittar på ett vanligt gainer-preparat så ser man snabbt att det finns bra mycket mer kolhydrat än protein och då är en viktig fråga vad man ska med kolhydraterna till. Det är till exempel mycket vanligt att ett pulver innehåller maltodextrin som är ett snabbt kolhydrat i pulverform. Man får detta kolhydrat från naturliga källor som maj och potatis men i ett pulver så har man tagit fram kolhydraten i en ren form för bättre effekt. Effekten man är ute efter är ett glykogenlager som fylls på. Glykogenet lagras i levern och musklerna och är en slags energidepå som man givetvis måste ha för att orka prestera. Med välfyllda glykogenlager så orkar man alltså prestera vilket är ett måste då man vill få ut något av sin träning.

För att gå upp i vikt

Gainers används ju även av den som vill gå upp i vikt på ett bra sätt. När man styrketränar för att bygga muskler så kan det hända att man inte går upp i vikt för att man inte får i sig tillräckligt med kalorier. Det är ju inte alla som har lätt för att äta mycket, och sedan så kan den personliga kroppstypen påverka hur lätt man har för att lägga på vikt. Det som gör en gainer så smart att använda för viktuppgång är att man rent praktiskt får precis det som behövs för att på ett kontrollerat sätt öka dagsintaget av kalorierna. Äter man annars bra så blir gainern precis det som behövs för att man ska nå sin idealvikt och må bra. Tänk på att din vanliga kost är det allra viktigaste för att du ska gå upp eller ner i vikt så ät rätt för att gå upp i vikt!

Före eller efter träning

I och med att forskning har visat att det inte spelar någon roll om man snabbt slänger i sig en proteinkaka direkt efter träning såvida man inte kör många pass om dagen så måste man alltså inte vara så noga med att ta en gainer direkt efter träning. Man kan förstås göra det till vana att dricka en shake innan passet men då ska man göra så i god tid så att man inte blir irriterad av en massa vätska som ligger och skvalpar i magen. De studier som har gjorts har visat att ett dygn mellan träningstillfällen är tillräckligt för att musklernas glykogenlager ska återgå till normal nivå så det gäller att ta en titt på den form av träning som du sysslar med och anpassa intaget av kosttillskott efter detta.

Under vissa perioder så kan det alltså bli ett måste med en bra gainer-produkt medan andra tillfällen inte kräver mer än normal kost. Ju mer du kan om din egen kropp och din träning, desto större användning kan du alltså få av dessa tillskott, men kom ihåg att välja ett bra fabrikat som ger rätt andelar och som fungerar bra för dig både vad gäller dosering och smak.