Den som lever ett hektiskt liv har inte alltid tid att laga näringsriktiga mål mat för varje måltid. Det här leder ofta till att man äter onyttigt eftersom det går snabbare att äta en smörgås eller bulle än att tillreda ett nyttigt mål mat. Med måltidsersättning så får man snabbt i sig den näring som man faktiskt behöver och samtidigt så slipper man tomma kalorier och extra fett. Måltidsersättningarna är mycket populära då de fungerar fint för viktnedgång såväl som komplement för den som tränar seriöst och vill bygga muskler snabbare.

Måltidsersättning för viktnedgång

När man vill gå ner i vikt så måste man se till att man bränner mer kalorier än vad man sätter i sig. Den som inte tränar eller motionerar äter lätt alldeles för mycket. Det kan vara ganska svårt att hålla sig till 2000 kalorier om dagen utan att känna sig hungrig och sugen. Om man byter ut ett eller två mål om dagen med en måltidsersättning så får man bara några hundra kalorier i sig samtidigt som man får en mättnadskänsla och även ger kroppen de mineraler och vitaminer som den behöver. Det här gör det lättare att hålla koll på hur mycket man äter och att hålla målet om en viss vikt. Lägger man lite träning till detta så kan man ganska snart se fina resultat.

Pulver, färdig mat eller bars

Det som har gjort många tveksamma till måltidsersättningarna är att det upptäcktes att flera av de kända märkena innehöll en massa socker. Om man inte använder sig av rätt typ av ersättning så kan man få en effekt som är precis tvärtom det som är tanken med dessa kosttillskott. Mer socker leder till sockerblodfall och behovet av att få i sig mer sött. Man blir alltså mer hungrig och äter då mer. Det gäller att välja rätt slags måltidsersättning för att få ut effekten som man behöver för att äta mindre men samtidigt orka mer. Det finns pulver som man kan blanda till en shake, färdiga måltider som man värma i mikron såväl som mindre bars som nästan ser ut som godis.

Fungerar det?

Den som använder rätt typ av ersättning kommer att se fina resultat från detta men man måste även ha lite disciplin och inte överdriva. Om det är så att man kan äta en bar som ersättning för mellanmålet så ska man inte sätta i sig två eller tre och sedan undra varför man inte går ner i vikt. Detsamma gäller förstås då man använder sig av pulverdrink till lunch och sedan lägger till kaffe och kaka. För att måltidsersättningar ska ge önskad effekt så måste de kombineras med en diet som är bra och även med motion. Man behöver inte bli elitidrottare men det duger inte att sitta stilla hela dagen, dricka pulvershakes och tro att man kan komma i form på detta vis!