Den som vill gå ner i vikt behöver tänka en hel del på hur de olika måltiderna ser ut. Till lunch så kanske man använder sig av en måltidsersättning men man kan inte byta ut alla dagens mål mot färdiga lösningar med information om exakt antal kalorier. För det första så är det en god idé att se mer på den faktiska maten och hur man lever än att räkna kalorier. Gör man upp en god plan för varje dag så kan man räkna med att hålla sig inom den ram för kalorier som man behöver för att gå ner eller hålla vikt. Mer djupgående om hur man ändrar livsstil och ökar fettförbränningen på ett hälsosamt sätt hittar ni på fettförbränning.se. När det däremot blir dags för en hemlagad måltid så kan följande tips vara till nytta…

Den hederliga gröten…

Något som du alltid kan äta för att känna dig mätt och samtidigt undvika ett intag av alltför många kalorier är havregrynsgröt. Detta är dessutom riktigt billig mat. Lägg till kanel och lite blåbär så får du en måltid som kan hjälpa din kropp med energi och även leda till att du bränner mer tack vare kanelen. Blåbär har gott om antioxidanter och är alltid bra att äta och så gör de gröten riktigt god utan att addera kalorier.

Mindre socker mer proteiner

Det är numera välkänt att socker är riktigt skadligt för den som vill äta på rätt sätt. När man får i sig socker så får man en snabb energikick som följs av en energidal. Det här leder till ett behov av att äta mer och på så vis så har man snabbt förstört den diet som man håller Undvik därför mat med socker. Här är det också många som menar att ju mindre kolhydrater i alla former man äter desto bättre, och visst ligger det något i det där med att man går ner i vikt av att utesluta saker som bröd och pasta och satsa mer på köttbiten

En måltid bör därför bestå av någon form av protein. Kyckling är alltid ett bra val eftersom det här är mat som man inte blir tjock av. Vanligt kött är också bra men det kostar förstås mer än kyckling. Till köttet så bör man äta något som inte är fullt av kolhydrater. Strunta i pastan och satsa hellre på något som kinoa som även detta erbjuder nyttiga proteiner. Det kan också rekommenderas att krydda upp maten med till exempel chilipeppar för att gynna fettförbränningen.

Sallader och grönsaker

Man upplever en bättre mättnadskänsla om man lägger till en fyllig sallad till måltiden. Inkludera gurka, tomat och lök, lägg till en god krydda, citron och toppa detta med en aning olivolja. Här kan det också vara ett gott tips att lägga till nötter. Nötter är feta men på ett hälsosamt sätt och de bidrar till energi som räcker längre så att man inte vill äta direkt efter måltiden. Har man inte tid att göra en sallad så kan man alltid ta en enkel grönsak som morot och skära upp bitar för att öka på mängden mat på tallriken. Sås är gott men sås är verkligen inte att rekommendera för den som vill ha en kalorisnål måltid så satsa istället mer på kryddor för att få mer smak på maten.

Om man har kalorisnåla alternativ på bordet i form av grönsaker och nötter som man kan plocka ifrån så får man en komplett måltid utan bröd, potatis och pasta som snabbt sätter sig runt midjan.

Tillbehör

Ett viktigt tips för en kalorisnål måltid är att laga maten i ugnen hellre än i stekpannan. På så vis minskar du på fett och maten behåller alla näringsämnen och vitaminer i högre utsträckning än i pannan. Tänk på att inte dricka en massa vatten samtidigt som du äter. Det här hämmar magens naturliga matsmältningsprocess. Ställ helt enkelt inga glas på bordet och drick tidigast 20 minuter efter att du har slutat äta. Drick givetvis vatten och inte drycker med socker eller sockersubstitut som ökar på hungerkänslan.