Idag så är många medvetna om fördelarna med kosttillskott med protein. När man talar om kasein så handlar det om ett proteinämne som man hittar i mjölk. Ämnet har fått sitt namn från det latinska ordet caseus som betyder ost. Ämnet består av proteiner med fosfor som är den största beståndsdelen i mjölkprotein och som har den unika förmågan att binda kalcium. Tillsammans med löpe koagulerar det och man kan då tillverka ost.

Det långsamma proteinämnet

Proteinet som finns i vanlig mjölk består av en blandning av vassle och kasein. Det sistnämnda brukar kallas det långsamma proteinet eftersom det tar längre tid för kroppen att ta upp det som näringsämne. Eftersom det tar längre tid för kaseinet att absorberas stannar det kvar längre i matsmältningssystemet och man får ett långsamt upptag under en längre tid av alla viktiga aminosyror och mineraler som finns i proteinet.

Muskelbevarande och ökad mättnadskänsla

Varför behöver man då kasein? Protein behövs för att bygga och bevara muskler vilket sker genom en process som kallas proteinsyntes. Vår kropp bygger upp och bryter ner muskler konstant och det är genom att få i oss tillräckligt med protein som vi ser till att vi bildar mer än vad vi bryter ner. Det är naturligtvis viktigt för växande barn och ungdomar men även för vuxna för att hålla oss friska och starka. Kaseinprotein och dess förmåga att utsöndras långsamt gör det exceptionellt välanpassat för att förhindra nedbrytningen av muskler. Ämnet har visat sig stanna kvar i kroppen i flera timmar efter intag och ger en stadig ström av näring till kroppens muskler. Av den anledningen rekommenderas det ofta att man ska försöka få i sig kaseinet på kvällen så att det kan utsöndras under natten när kroppen befinner sig i fasta. Även för den som försöker gå ner i vikt är det här specifika proteinämnet till hjälp eftersom det ökar mättnadskänslan och därför gör det lättare att minska på storleken på portionerna. Utan kraftiga hungerkänslor undviker man dessutom sötsuget och det blir lättare att hålla sig ifrån godis, kakor och andra onyttigheter.

Hur får man i sig kaseinprotein?

Upp till 80 % av proteinet i mjölk består av det här ämnet men det finns godare, mera varierade sätt att få i sig kasein än att bara dricka mjölk. Färskost som kvarg och keso innehåller höga halter och är ett kalorisnålt och mättande alternativ. Kesella är en variant av kvarg men nuförtiden finns det en mängd olika sorter i de flesta mataffärer och den syrliga, lena färskosten har ökat mer och mer i popularitet under de senaste åren. Både kvarg och keso finns i både naturella och i smaksatta varianter med olika fetthalter och går att variera i all oändlighet. Man kan äta det som det är eller blanda i frukt, nötter eller bär. Om man inte tycker om smaken kan man blanda det med saft som till exempel Funlight för att få ett gott och mättande mellanmål utan onödiga kalorier.