Längre söderut, i Mellanöstern och i Indien, så är det mycket vanligt att se mat som är lite gulaktig. Det spelar ingen roll om man serveras ris eller fisk, det tycks alltid finnas en ingrediens som ger en gul ton. Den ingrediensen är curcumin som man lokalt kallar för curcum och som i praktiken är gurkmeja. Rent tekniskt så är det förstås så att gurkmejan består av flera ingredienser och att det är curcuminet som gör att kryddan är gul. Den här kryddan har hyllats för fantastiska hälsoegenskaper, men hur ska man komma igång med att laga mat med gurkmeja om man inte är van vid det? Här följer några tips…

Curcumin i ris

När man lagar ris så kan man alltid lägga till lite gurkmeja för att få färg och även de viktiga hälsofördelarna som kryddan kan ge. Innan man häller på ris och vatten i kastrullen så kan man steka lite lök och krydda med salt, gurkmeja, och lite svartpeppar som är ett fint komplement till gurkmejan och som anses främja den gula kryddans läkande egenskaper. Det räcker med en tesked för man ska inte överdriva med den här kryddan. Den används mer för färg och hälsa än för smakens skull. Faktum är att man sällan känner smaken så tydligt då man använder kryddan på rätt sätt.

För lax

Om du ska steka laxkotletter så ska du inte missa att ge dem lite gul färg med hjälp av curcumin. Kombinera gurkmeja men färsk koriander och vitlök och stek laxen i detta. Smaken är orientalisk och den gula färgen gör också att man får känslan av att befinna sig i ett utländskt kök. Kom ihåg att inte överdriva. Det räcker gott att pudra laxen lite lätt med gurkmejan. Blir det för mycket så blir smaken för tydlig och då blir det inte så gott.

Haricoverts

Färska gröna haricovert-bönor kan man tillaga i en vanlig kastrull genom att först steka lök i salt, svartpeppar och en sked curcumin. När löken är mjuk så lägger man i haricoverten som man har rengjort noga och så skakar man om ordentligt för att blanda lök och kryddor med bönorna. Efter detta så tillsätter man kokande vatten så att det täcker bönorna och så låter man det hela stå och puttra cirka tjugo minuter. Resultatet blir härligt knapriga haricoverts med god smak och så den fina gyllene färgen. Det här kan man för övrigt servera tillsammans med riset och med laxen som beskrivits ovan för en komplett måltid med riktigt nyttiga ingredienser.

Man kan använda sig av gurkmeja i de flesta maträtter men oavsett vad man tillagar så är ett viktigt tips att aldrig hälla på med för mycket. Krydda hellre med mindre än vad du tror behövs för här är vi som sagt inte så mycket ute efter smaken som efter den vackra färgen och de hälsofördelar som man kan få av att regelbundet inta curcumin.