Leangains är metoden som är en form av diet där man äter som vanligt under åtta av dygnets tjugofyra timmar och sedan fastar under de övriga sexton. Dieten har utvecklats av den svenske tränaren och näringsfysiologen Martin Berkhan. Martin är välkänd för sin breda kunskap inom kost, träning och hälsa. Hans system används både av folk som ägnar sig åt hård träning och vill kunna bygga muskler, och av mera stillasittande individer som helt enkelt vill gå ner i vikt på ett snabbt men hälsosamt sätt.

Vad är LeanGains?

Martin har döpt sitt kostsystem efter en välkänd term inom fitnessvärlden. När man där talar om ”lean gains”, som fritt skulle kunna översättas från engelska som ”slank ökning” menar man processen där man försöker att öka i muskelmassa så mycket som möjligt utan att lägga på sig mera kroppsfett samtidigt. Den här träningsmetoden är välkänd och populär bland professionella kroppsbyggare, och dieten med samma namn har också som mål att man ska minska på kroppsfettet men inte förlora sina muskler.

Hur fungerar det?

Grunden är att man ska fasta under 16 timmar och ha en lucka på 8 timmar då det är tillåtet att äta. Det är långt ifrån så extremt som en del andra dieter som inkorporerar periodisk fasta. Enkelt uttryckt så hoppar man över frukosten, äter lunch som vanligt vid tolvtiden, och sedan har man sin ätarperiod fram till klockan åtta på kvällen. Man ska satsa på att få i sig merparten av dagens energi vid ett större mål. Om det är en dag då man även har träning på schemat så ska det huvudsakliga målet intas efter passet, och under en dag utan träning bör den största måltiden vara den första som man bryter fastan med.

Vad ska man äta?

Under perioden när det är fritt fram att äta som man vill så ska man äta som vanligt. Det är viktigt att få i sig mycket protein. Både kött, fisk och ägg är livsmedel som mättar länge och som skyddar musklerna. Martin själv har en väldigt sund inställning till att man som individ behöver göra personliga anpassningar för att få den bästa effekten och må bra. Att vid varje mål äta en hög andel proteiner är det enda som gäller för alla. Utöver det ska man se till att äta så nyttigt man kan och äta det man trivs med och tycker om. Han rekommenderar även att intaget av kolhydrater är något högre under träningsdagar än under dagar då man vilar.

Några kortfattade råd på vägen

  • Drick ordentligt. Under fastan är det tillåtet att dricka vatten, kalorifria drycker, te och kaffe. Om man absolut måste så kan man lägga till en liten skvätt mjölk i kaffet.
  • Gör upp ett schema för när fastan börjar och slutar och försök att hålla dig till detta. Hungerkänslor får man som en reflex när kroppen är van att äta på särskilda tider så det kommer att underlätta om man har ett regelbundet mönster.
  • Tillskott av Omega 3 och kalcium rekommenderas dagligen.