Ett mycket viktigt mineral för kroppen är magnesium och det är faktiskt rätt vanligt med magnesiumbrist. Nu är det inte så svårt att råda bot på detta tillstånd då det finns gott om livsmedel som är magnesiumrika. Det gäller dock att inse att raffinerad mat har tappat mycket av sitt ursprungliga mineralinnehåll och att det även finns mat och dryck som kan påverka magnesiumbalansen i kroppen på ett negativt sätt. Därmed så kan man säga att det inte bara gäller att ta kosttillskott och att få i sig kost som är rik på magnesiumet för att råda bot på brist. Det är också viktigt att se över hela sin diet, så att kroppen verkligen kan ta till sig mineralet då man får det i sig. Besök mineraler.nu om du vill läsa mer om magnesium eller andra mineraler.

Vikten av magnesium

Även om magnesiumet är ett mycket viktigt mineral för vår kropp så är det inte så att vi behöver det i enorma doser. Faktum är att man kan överdosera och råka ut för biverkningar som illamående och lågt blodtryck. Den största delen magnesium som finns i vår kropp finns lagrad i skelettet. Magnesiumet har flera livsviktiga funktioner bland annat som en del av den process som ska till för att kroppens enzymer ska fungera. Det är också så att mineralet behövs för att vår kropp ska kunna ta till sig andra ämnen som kalcium. Men här finns det en paradox och det är att ett alltför högt intag av kalcium kan leda till att magnesiumupptaget minskar. Så det är alltså väldigt viktigt med en korrekt balans och att man inte överdriver med någon form av matvara eftersom det här kan störa kroppens naturliga upptag av olika vitaminer och mineraler.

Benen behöver alltså magnesiumet för kalksättning och även för proteinsyntesen och dessutom så behöver viktiga system som immunförsvaret och hormonsystemet magnesium för att fungera som de ska.

Ett bra upptag

Man ska alltså tänka på hur man äter och lever för att få i sig tillräckligt av detta mineral. Något som kan påverka upptaget på ett negativt sätt är stress och om man vill undvika matvaror som kan minska på magnesiumupptaget så är läskedrycker något som man helt ska stryka från inköpslistan. Bra magnesiumkällor är sojabönor, vetegroddar, bovete, frön och nötter, chia, sötmandel, solrosfrö, kakao, fisk, kött, spenat, och mineralsalter.

Symptom vid brist

Om det är så att man upplever problem med sömn, att man ofta får ont i huvudet och att det är svårt att komma ihåg saker så kan detta vara tecken på magnesiumbrist. Andra symptom är kramper i benen, problem med matsmältningen och förstoppning, trötthet och astma. Riktigt allvarliga symptom kan vara hjärt- och kärlsjukdomar, och magnesiumbristen kan även leda till högt blodtryck. Nu är det förstås så att de här symptomen kan bero på annat och därför ska man aldrig självdiagnostisera utan uppsöka en kompetent läkare för att bli undersökt och för att diskutera rimliga åtgärder.