Det talas ofta om omega 3 som ett jätteviktigt fleromättat fett som vi svenskar behöver mer av. Men vad är egentligen omega 3, och måste man ta kosttillskott för att få i sig detta fett i rätt mängd? Om du inte redan har uppmärksammat omega 3 och omega 6 så är det på tiden för det är numera allmän kännedom att dessa fetter kan vara med och ta ner riskerna för farliga hjärt- och kärlsjukdomar. Genom att få i sig rätt mängd så kan man alltså förebygga och bygga upp en hälsosammare kropp. Det är viktigt att förstå att det här rör sig om fetter som kroppen inte själv kan tillverka och som man därmed måste få i sig via kost eller kosttillskott.

Vad är omega 3?

Omega 3 är ett av de allra viktigaste fleromättade fetterna. I familjen omega 3 så finns det fettsyror med olika längd som har lite olika funktioner i vår kropp. Huvudfettsyran heter alfa linolensyra och det här är en medellång syra som i kroppen kommer att omvandla till fettsyror som är längre. De långa omega 3 fettsyrorna heter eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA) och dessa får man främst från det fett som kommer från fisk.

Var finns omega 3?

Det finns omega 3 både i animaliskt och vegetabiliskt fett men man brukar säga att det fett som man får från fisk erbjuder en högre kvalitet av omegan än det fett som man får från vegetabiliska källor. Viktiga källor är fetare fisk som till exempel sardiner, makrill och lax. De här fiskarna ger alla de viktiga EPA och DHA varianterna. Man kan också få EPA och DHA från vegetabiliska källor som alger. Andra källor att beakta är rapsolja, linfrön, chiafrön och valnötter.

Vad är det bra för?

Vi får bättre hjärnor av omega 3 för det här fettet används för att bygga upp hjärnceller med, så man kan se det som en slags byggsten för hjärnan. Fettet behövs även på andra håll i kroppen för att bygga och reparera celler. Det är också så att det här fettet kan påverka eventuell inflammation i kroppen. Andra kroppsfunktioner som är beroende av detta fett är blodtrycket, njurfunktionen och immunförsvaret. Det är också så att blodets levringsförmåga minskas då man får i sig omegan och det kan vara ett sätt att minska risk för blodpropp på. Den som är gravid bör se till att få i sig gott om detta fett för det är mycket viktigt för fostrets utveckling.

Omega 3 i kosttillskott

Det är ju inte så svårt att få i sig omegan via vanlig kost och Livsmedelsverket brukar inte rekommendera kosttillskott i första hand. Man bör först och främst se på möjligheten till att äta mer fisk och att använda sig av olja som ger omega 3 innan man skaffar kosttillskott. Äter man en varierad kost där man inkluderar smarta ingredienser som chiafrön och fet fisk någon gång i veckan så bör man få i sig tillräckligt av fettet. Om man väljer att lägga till ett kosttillskott så är det viktigt att välja hög kvalitet så att man verkligen kan dra nytta av det.