För oss människor så är det otroligt viktigt med fleromättade fetter och de allra viktigaste av dessa fetter är omega 3 och omega 6. Man kan säga att det här är två olika typer av fleromättade fetter i vilka vi finner långa fettsyror som har lite olika uppgifter i kroppen. Huvudfettsyran i omega 6 typen är linolsyra och den här omegavarianten erbjuder även arakidonsyra. I och med att både omega 3 och 6 är så pass viktiga för vår hälsa så kan det vara klokt att se lite närmre på vad man ska äta för att få i sig detta fetter och även hur ofta.

Var finns omega 6?

När det handlar om omega 6 så finns denna variant i flera olika oljor. Exempel på dessa oljor är solrosolja, sojaolja, majsolja, rapsolja och sesamfröolja. Genom att använda sig av dessa i matlagning så kan man alltså se till att få i sig tillräckliga mängder av fettet. Fettet finns också i svinkött och i kött. Dessutom så finns det gott om dolda källor till denna typ av omega som till exempel bröd, tonfisk och andra produkter där man kan ha tillsatt olja som innehåller det fleromättade fettet.

Får vi i oss för mycket eller inte?

Det har debatterats en hel del om huruvida det är så att vi får för mycket omega 6 i oss eller inte, och här går åsikterna isär. Det man ska komma ihåg är att det är långt från fastställt att för mycket omega 6 skulle innebära en fara. Det finns studier som har visat att det inte tycks finnas några risker med detta. De flesta svenskar anses också få i sig alldeles för lite av den här typen av omega, så även om det finns teorier om att för mycket skulle kunna vara negativt så är det väldigt få som verkligen hamnar i någon riskzon.

Både omega 3 och 6 har väldigt viktiga uppgifter i vår kropp och ett exempel på detta är att dessa fleromättade fetter hjälper till med att bygga celler och även med att reparera dem. Fetterna är också viktiga för att vårt blodtryck ska kunna regleras och för att vårt immunförsvar ska stärkas. Med tanke på detta så är det viktigt att man ser över sin kost så att den innehåller de fleromättade fetter som är så pass viktiga för så många olika funktioner.