Kan man fasta sig smal? De som förespråkar periodisk fasta är uppenbarligen övertygade om att det här är ett riktigt bra sätt att hålla koll på kalorierna. Det finns en rad olika periodiska metoder så man kan finna den som passar den egna livsstilen bäst. Det som dessa dieter har gemensamt är att man under en kortare eller längre tidsperiod kommer att behöva avstå från mat på ett sätt som kan kännas jobbigt. Vi är alla olika och för vissa så kan det kännas tufft att inte få äta på några timmar medan andra lätt glömmer bort att de är hungriga. Som med de flesta andra dieter så handlar det mycket om vana, man måste bestämma sig för att ge metoden en verklig chans innan man dömer ut den.

Tänk på att fastor kan vara farliga om de inte utförs på rätt sätt. Om du vet med dig att du lätt ignorerar kroppens signaler så ska du vara extra försiktig och följa de instruktioner som ges för den periodiska fastan. Om man bara äter under vissa tider på dygnet så får man inte slarva och kasta i sig sådant som kroppen inte har ett så stort behov av. Det gäller att få i sig gott om protein samt mineraler och vitaminer, så innan man sätter igång med fastan så bör man ta reda på hur man kan äta på ett hälsosamt sätt som kommer att gagna kroppen.

Fördelar med periodisk fasta

I den svenska kalendern så kan man se spår från en tid då även svenskar fastade som en del av kulturen och religionen. Inom Judendom och Islam så är fastor en självklarhet, men här handlar det inte bara om att avstå från mat utan även dryck under ett dygns tid eller åtminstone hälften av dygnet. Det man kan se från religiösa fastor är att kroppen gagnas av en paus från arbetet med att hantera och smälta mat. Detta särskilt när man avstår från all mat och dryck men även om man fortsätter att dricka under fastan. En kontrollerad fasta som 5:2 fastan kan alltså vara ett ypperligt sätt att låta maltsmältningsmaskinen få vila.

Många svenska muslimer fastar under Ramadan då man bara får äta på kvällen och kanske har LeanGains fastan sitt ursprung i denna årliga månadsfasta. LeanGains går ju ut på att man fastar under 16 timmar och sedan under kvällen så har man ett fönster på 8 timmar då man kan äta precis som man vill. För en del så kan det vara jobbigt att inte få äta under dagen medan andra föredrar denna metod då man ändå har fullt upp med jobb och annat som gör att man glömmer bort att man inte får äta. En stor fördel med fastan där man tids nog får äta är att man mentalt klarar av att bortse från känslor av hunger och lust till godis då man vet att man ganska snart får äta allt det som man längtar efter.

De som förespråkar att fasta periodvis anser också att det här snabbt ger resultat då man vill gå ner i vikt. Man måste inte hålla på och göra upp om kalorier per dag då man så drastiskt drar ner på kaloriintaget under en eller flera dagars tid.

Vilken metod ska man välja

Det finns så många metoder att välja bland. Med Eat Stop Eat så fastar man under två valfria dagar i veckan. Här kan man planera så att man slipper gå omkring och vara hungrig under helgen. Varannandagsfasta är precis som det låter, en metod där varannan dag innebär att man inte äter eller bara tillåter sig mindre mål mat. Warrior dieten är för de allra tuffaste eftersom den bara ger en lucka på 4 timmar per dygn där man får äta. Förutom de kända metoderna så finns det unika recept inom sportens värld. Racerförare kör ofta med en diet där man nästan inte äter någonting under veckan för att sedan äta enormt mycket till helgen och inte sätta några gränser för det man sätter i sig. Sportdieter där man fastar är också fokuserade på att man ska hålla en viss vikt och de är för det mesta noggrant kontrollerade så att man får i sig protein och annat som krävs för att musklerna inte ska sacka ihop.

Det är viktigt att man väljer faste-metoden som man upplever blir hållbar. Har man familj och barn så kan det bli otroligt jobbigt att inte kunna äta tillsammans, och ser man att man snabbt blir retligt av alltför många timmars matuppehåll så är det inte bra för relationer.

Fasta på ett säkert sätt

Fastar man en enkel dag så är det inte så farligt och man tar snabbt igen vätska som man förlorat. Trots detta så kan man se att de som fastar religiöst under ett dygns tid förbereder detta noggrant genom att till exempel låta bli kaffe eller andra drycker med koffein några dagar innan fastan. Detta för att slippa huvudvärk då man inte kan dricka kaffet som vanligt. Dessutom så måste man grunda på rätt sätt. Ägg och annan proteinrik mat bör intas före fastan så att man orkar med. Om du är intresserad av periodvis fasta så ska du alltså se till att du vet vad du ska äta när du inte fastar så att du kommer att klara perioden då du kanske bara kan dricka vatten eller ta en frukt. När man har energin som krävs så kan den periodiska fastan bli en väldigt bra upplevelse där man ser att kroppen faktiskt får ny kraft trots att man inte äter och dricker som vanligt. Den här typen av diet ska vara kontrollerad om man vill få ut något vettigt av den och när den är det så kan det mycket väl vara så att man ser fina resultat både vad gäller vikt och vad gäller det allmänna hälsotillståndet.