Man kan fasta i perioder av olika skäl. Folk fastar för att rensa kroppen, av religiösa skäl eller till och med på grund av politiska åsikter som en slags manifestation. Den senaste tiden så har intresset för periodisk fasta som ett sätt att gå ner i vikt växt enormt efter att man sett positiva resultat och förbättrad hälsa hos individer som i perioder nästan totalt begränsar kaloriintaget. The Warrior diet är en kostmetod som bygger på dagliga perioder av fasta följt av en kort period då man intar all dagens föda på en gång. Det är inte komplicerat och man behöver inte hålla långa listor i huvudet över tillåten och förbjuden mat. Det enda som är viktigt är att man håller sina faste-perioder och inte bryter fastan för tidigt eller för sent.

Hur följer man the Warrior diet?

Dietens namn antyder att det är en tuff metod, att man ska äta som en krigare. Det bygger på att man fastar under tjugo av dygnets timmar för att sedan inta hela sitt dagsbehov av energi under en tidslucka på fyra timmar under sen eftermiddag och tidig kväll. Frukost och lunch ska helt hoppas över och fastan bryts sedan av ett eller två rejäla mål som ska vara varierade och innehålla både protein och kolhydrater.

Vem skapade den här metoden?

Mannen bakom systemet heter Ori Hofmekler och är en erkänd konstnär och författare med ett förflutet i den israeliska militären. Hans bok om att äta som en krigare publicerades 2002 och Ori är även utgivare av fitnessmagasinet ”Mind & Muscle Power”. Konceptet bygger på att man äter i enlighet med hur vår kropp har formats genom evolutionen. Jägare under stenåldern ägnade en hel dag åt att spåra och jaga sitt byte och åt under den tiden inget alls utom en sporadisk näve bär eller nötter här och där. När bytet väl var fällt festade man för fullt och åt så mycket man bara kunde under kvällen. Förespråkare av metoden hävdar att man får en effektiv viktminskning, en stabilare blodsockerkurva, och att man minskar risken att drabbas av diabetes och cancer.

En lång period av nästan total fasta

Under de tjugo av dygnets timmar som man låter kroppen befinna sig i fasta är sömnen den period när fastan är total. Under ens vakna tid när man fortfarande befinner sig i fasta är det tillåtet att äta små mängder råa grönsaker, färsk frukt, bär och nötter. Givetvis ska man dricka rikligt med vatten. Det är tillåtet att äta under fyra timmar och under den tiden äter man fritt av alla näringsgrupper men det är viktigt att få i sig ordentligt med protein. Det stärker musklerna och ger en hög mättnadskänsla.

Kombinera med träning

Dieten kan med fördel kombineras med träning, både styrka och motion. Den idealiska tidpunkten för att få största möjliga effekt av den fysiska ansträngningen är att lägga in sitt träningspass precis innan man bryter fastan. Det ger bäst och effektivast fettförbränning och ökar muskeluppbyggandet.