Oavsett om du vill gå ner i vikt eller gå upp i vikt så har du säkerligen stött på uttrycken BMI (Body Mass Index) och BMR (basalomsättning). Det här är nämligen begrepp som kan vara viktiga då man vill försöka få grepp om sin hälsa och ta reda på huruvida den vikt man har kan anses vara normal eller om det är så att man kanske behöver lägga om sin kost och livsstil. Om det är så att du försöker öka vikten så kan det kännas frustrerande att ständigt mötas av ett BMI som är för lågt eller för högt. Men då ska du veta att det där med BMI och BMR enbart ska användas som riktlinjer och inte som total sanning, och du kan läsa mer om viktökning på gåuppivikt.se.

Är du över- eller underviktig?

Med BMI så försöker man fastställa om en person är överviktig, normalviktig eller underviktig. BMI-skalan har delats in i olika viktklasser och dessa är:

  • Undervikt (under 18.5)
  • Normalvikt (18.5–24.9)
  • Övervikt (25.00–29.9)
  • Fetma grad 1 (30.0 – 34.9)
  • Fetma grad 2 (35.0 – 39.9)
  • Fetma grad 3 (över 40)

För att få fram sitt BMI så använder man följande formel: vikten / (längd x längd)

Nu är det väldigt viktigt att förstå att det finns saker som påverkar hur pass relevant BMI värdet blir. Om man tränar hårt och väger mer på grund av muskler så kan man ju inte säga att ett BMI på över 25.00 tyder på att man lider av övervikt. Det här ska man komma ihåg då man använder sig av den här metoden för att försöka avgöra hur pass normalviktig man är.

Hur många kalorier förbränner du?

En annan sak som den som vill gå ner eller upp vikt gärna vill ta reda på är det där med kaloriförbruk. Det är här som BMR (som kan beskrivas som den genomsnittliga basala ämnesomsättningen) kommer in i bilden. Med BMR så menar man den energi som kroppen förbrukar i viloläge. Med denna siffra så kan man sedan lägga till saker som träning, promenader och annat som kommer att öka på siffran. På så vis kan man komma fram till hur många kalorier som man faktiskt bränner per dag. Det här är viktigt på så vis att man kan avgöra om man kanske behöver mer träning eller om det är så att man måste få i sig mer energi i form av nyttig mat och proteintillskott.

Viktigt att tänka på

När du använder dig av BMI och BMR för att få bättre koll på din kroppsvikt och kaloriförbränning så ska du komma ihåg att det finns saker som påverkar hur mycket man bränner och vilket BMI som anses normalt. En sådan sak är om man är kvinna eller man. Det är nämligen så att män har en högre basal förbränning än kvinnor. Sedan så är det förstås också så att en person som har ett stillasittande jobb gör av med färre kalorier än den som rör på sig hela dagen lång.