Genom att ta kreatintillskott så kan man öka mängden kreatin i musklerna och på så vis öka energi och prestationsförmåga och bygga mer muskelmassa. Kreatinet har en effekt som faktiskt har bevisats i större studier, men det man måste inse är att effekten bara kommer med träning. Om man inte tränar intensivt och med en tydlig målsättning så är det inte så troligt att kreatinet kommer att ge mer än placeboeffekt. Sedan så är det förstås så att man måste vara noga med att använda sig av en bra produkt som inte innehåller sådant som kan vara skadligt för kroppen.

Vad är kreatin?

Vi har alla kreatin i kroppen då detta ämne bildas naturligt i njurar och lever. Rent praktiskt så hjälper detta ämne till med att göra om lagrad energi i musklerna till rörelseenergi. Om man äter kött och fisk så får man i sig omkring 2 g kreatin per dag. Detta är inte fallet för veganer och vegetarianer som kan behöva ta hjälp av kosttillskott som ger detta ämne. Kreatintillskott tas ofta av de som tränar hårt och ofta för att öka prestationsförmåga och även energi. Kosttillskotten är syntetiskt framtagna och är därför väl anpassade till den som inte vill äta kött eller fisk.

I vilka livsmedel finns kreatinet?

Det enklaste sättet att öka kreatinnivån i kroppen är att äta kött och fisk som har de aminosyror som i kroppen kommer att omvandlas till kreatin. Nu är det dock viktigt att förstå att man måste äta en hel del kött för att komma upp i större nivåer av kreatin som kan lagras i musklerna. Det är därför som så många väljer att dra nytta av tillskott som ger rent kreatin i precis den mängd som man har behov av.

Varför ska man ta kreatin-tillskott?

Idag så vet vi att kreatinet kan påverka muskelmassan hos personer som sysslar med styrketräning. När man tar kreatin så ökar nämligen energinivåer och prestationsförmåga. Det viktigaste för att bygga muskler och hålla en god form är förstås att man tränar regelbundet och att man äter på rätt sätt men det har visat sig att kreatin-tillskott kan ge en extra skjuts och faktiskt påverka muskeltillväxten på ett positivt vis. När man tar tillskottet så kan man se att effekten är stor på cellnivå i muskler, och efter att ha tagit kreatin och tränat så bildas det fler satellitceller, så det är alldeles uppenbart att kosttillskotten påverkar den som tränar med de positiva effekterna som kommer av mer ork och en större muskelmassa.

Vilka olika sorter finns det?

Forskningen som har gjorts har fokuserats mest på kreatin monohydrat men det finns andra sorter av kreatin som kre-alakyn, kreatincitrat, kreatinpuruvat och olika blandningar. I och med att man vet mest om kreatin monohydrat så är det att rekommendera att använda sig av ett kosttillskott där denna variant ingår. Det är också en fördel att kosttillskott som erbjuder denna form av kreatin inte kostar så förfärligt mycket. Man kan få det allra bästa kreatinet för omkring en hundralapp och då får man en burk som räcker långt. Med en bra kreatinprodukt så får man både högre prestationsförmåga och hjälp med återhämtning.

Källor och inspiration för detta inlägg:
Kreatin.nu
Wikipedia (på engelska)