Kostfibrer håller igång magen och hjälper tarmarna att fungera på ett hälsosamt och välfungerande sätt. Det här är en typ av kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner i tunntarmen och som därför passerar till tjocktarmen nästan helt opåverkade av vår matsmältningsprocess. Livsmedel som är rika på fibrer ökat mättnadskänslan och hjälper till att hålla sötsuget och småätande mellan målen i schack. Den typen av föda som innehåller mycket fibrer är ofta även fettsnål och håller därför nere blodfetterna och saktar ner ökningen av blodsocker som sker vid intag av mat. Oftast måste man tugga den här typen av livsmedel ordentligt vilket är bra för tänderna och ökar produktionen av saliv som ger en bättre munhygien.

Vad är bra källor för att få i sig fibrer?

Termen är ett samlingsnamn på de olika växtmaterial som man får i sig genom vegetabiliska livsmedel och inte kan bryta ner. Pektin och cellulosa är exempel på dessa ämnen. Grönsaker och frukt är bra källor för fibrer, även kålväxter som rotselleri, palsternacka, rödkål och broccoli. Baljväxter som bönor och linser har också ett högt innehåll samt gryn som ris och bröd gjort på fullkorn.

Skydd mot sjukdomar och inflammationer

Förutom att hjälpa tarmarna att hålla igång en normal rytm utan förstoppningar och diarréer skyddar fiberämnen även mot infektioner och inflammationer i vårt matsmältningssystem. Det beror på att kostfibrer binder och tar till sig giftiga ämnen som tungmetaller och transporterar bort dem från kroppen. Tillväxten av de nyttiga probiotika-bakterierna som är så nödvändiga gynnas också av förekomsten av fibrerna. Genom ett friskt tarmsystem minskar man risken att drabbas av cancer i tjocktarmen och magen.

Vattenlösliga och icke vattenlösliga kostfibrer

Fiberämnena delas in i vattenlösliga och icke-vattenlösliga. De som kan lösas i vatten till exempel pektin mjukas upp under resan genom tarmarna och bildar en gel-liknande massa som ökar volymen på avföringen vilket stimulerar vårt matsmältningssystem att arbeta effektivare. Man får även en effekt på halten av kolesterol i blodet som minskar under den här processen. Det är otroligt viktigt att man dricker ordentligt med vatten annars skapar man problem med förstoppning på grund av att det inte finns tillräckligt med vätska att absorbera. De icke-vattenlösliga ämnena bryts inte ner utan stimulerar konstant musklerna i tarmarna att jobba.

Hur stor mängd är lagom?

För höga halter av fibrer ger magproblem i form av värk och förstoppning, framför allt om man inte dricker tillräckligt med vatten vilket många tyvärr inte gör. När man äter grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter ska man komma ihåg att fylla på med vätska så att alla de nyttiga ämnena kan jobba som de ska. Vid problem med trög och förstoppad mage ska man öka sitt intag av fiberrika livsmedel som rotfrukter och baljväxter men man måste samtidigt öka sitt vätskeintag markant. Livsmedelsverkets allmänna rekommendation är 35 gram per dag för en vuxen person, men man kan pröva sig fram och se hur mycket som är lagom och hur mycket man behöver för att må som bäst.