Den som vill gå ner i vikt vet att det här kommer att kräva både motion och en bättre diet. Har man vant sig vid att äta på helt fel sätt och vid att sitta still så kan det kännas svårt att komma igång, och då kan det vara smart att gå med i ett gym där man får en personlig coach samt att dra nytta av måltidsersättningar som är riktigt effektiva. En diet som anses som rätt extrem men som också har visat sig ge goda resultat är den som kallas för VLCD vilket på engelska står för Very Low Calorie Diet. Det här är en diet som är mycket kalorisnål och som därmed ger snabbare resultat än många andra dieter. Det som skiljer VLCD, eller LCD som dieten ibland också kallas för, från andra dieter är att den inte frånser behovet av näring, vitaminer och mineraler.

Med VLCD dieten så ska man inte få i sig mer än 800 kilokalorier per dag. För att göra det enklare att hålla detta kaloriintag så använder man sig av måltidsersättning för samtliga måltider under en begränsad tidperiod, men här ställs det krav om att ersättningen ska ha allt det som kroppen behöver för att må bra. VLCD ersättningarna erbjuder de vitaminer, mineraler, spårämnen, fetter och proteiner som man måste få i sig. De är däremot mycket snåla med kolhydrater och har förstås inget socker.

VLCD produkter                                                 

VLCD produkterna är för det mesta pulver som man blandar till drinkar och smoothies. Det är inte så att varje person kommer att få samma dosering av de här måltidsersättningarna. Det hela beror en hel del på hur mycket man behöver gå ner och hur snabbt. Det här är inget som man ska dosera själv. Man bör diskutera med en expert på hälsa för att komma fram till den VLCD diet som kommer att fungera bäst för ens egen kropp. Om man inte rådgör med någon och kör alltför hårt och för länge med VLCD produkter så kan det innebär en hälsorisk, så man ska ta den här dieten på allvar och utföra den på rätt sätt.

VLCD hälsoeffekter

Det har studerats en del omkring hälsoeffekterna då man använder sig av VLCD under en kortare tid. År 1997 så utfördes en studie på kraftigt överviktiga med typ 2 diabetes som fick ta del av VLCD dieten. Man kunde konstatera att dieten stimulerar kraftig viktnedgång och att den förbättrar den glykemiska kontrollen. För kraftigt överviktiga så ser man att den snabba viktnedgången är mindre farlig än att fortsatt förbli överviktig, men för de som lider av extrem fetma så måste den här typen av diet utföras på ett kontrollerat sätt tillsammans med en dietist eller läkare som övervakar utvecklingen.

För den som inte är extremt överviktig och som är frisk i övrigt så är det inte farligt att använda sig av måltidsersättningar under en kortare tidsperiod för att på så vis snabbare gå ner i vikt. Man ska inte glömma bort att den här dieten även hjälper till med att minska sötsuget och det får goda konsekvenser även då man har avslutat perioden då man ersätter sina måltider med pulverdricka.

Måltidsersättningar

Det är viktigt att man väljer måltidsersättningar som verkligen är utformade för att motsvara det som krävs då man genomför VLCD eller LCD dieten. Det här är inte samma sak som bars och enklare måltidsersättningspulver som man byter ut en måltid per dag med. I och med att VLCD dieten går ut på att samtliga måltider byts ut så gäller det verkligen att man använder sig av en produkt som ger kroppen de näringsämnen som den behöver för att förbli frisk och stark.